Monday, 16 December 2019

1 9 6 1 Julie London, Eartha Kitt & Caterina Valente

Julie London          June 1960  TV Tupi 
Caterina Valente     April 1961  TV Record 
Eartha Kitt               June 1961 TV Tupi 

Weekly illustrated magazine 'O Cruzeiro' splashes Julie London on its cover on 17 June 1961, feturing a 6-page article about foreign-acts who visited Brazil from 1957 through 1961.
Julie London & Ella Fitzgerald with Leonard Feather, the author of 'The Encyclopedia of Jazz'  in 1960
Charles Aznavour, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughn, Nat King Cole, Louis Armstrong & Sammy Davis Jr. were probably the best acts to visit Brazil from 1957 through to 1961.
'O Cruzeiro', 17 June 1961.

GAC (General Artists Corporation) and National Artists were two big agencies located in New York City where South American managers & impresarios would go and tried and sign International acts to tour Brazil, Argentina, Uruguay, Peru and other countries. 

Some US acts like Elvis Presley and Frank Sinatra were 'untouchables' (or unreachable) for Latin American agents. Their price was too steep for Latin dollars. Elvis would never cross the Rio Grande border except to star in 'Fun in Acapulco' a Paramount movie shot in mid-1963 and released on 27 November 1963, where he surrounds himself with Mariachi bands and sings 'Bossa Nova baby'.

The Beatles visited Germany, Italy, Australia and New Zealand, Japan and even the Philippines where they got into trouble with Mrs Marcos but they never crossed south of the Rio Grande either.  


Monday, 11 February 2019

Gene Barry's BAT MASTERSON - November 1961

29 October 1961 - The ad says if one buys 2 tickets to see Gene Barry's impersonation of Old West's Bat Materson one would get a hat and a stick just like those used by the actor. 

OESP 29 October 1961
Gene Barry, o Bat Masterson da TV enche teatros e estádios em sua passagem pelo Brasil. Ele veio na hora certa, quando seu 'enlatado' era a sensação na telinha.
o famoso Bat Masterson sendo assediado por crianças em sua passagem por São Paulo e Rio. 



relato de Paulo Naoto Tyba:

Teatro Record, que saudades dos early years. Em 1961 fui a apresentação do Bat (Gene Barry) Masterson. Não sei se você sabia, mas a música-tema era cantada pelo próprio Gene Barry, e na apresentação que estava previsto o inicio as 21:00 hs, só começou pelas 22:30.

Havia uma mis-en-cene, todo um introito. O cenário era um bar far-west, com dezenas de figurantes (extraídos dos filmes do Mazzaropi), fazendo o tipo de bandidões americanos todos trasvestidos de cow-boys. Havia a cena da mocinha sendo incomodada e do provável tiroteio que se tornava iminente. De repente a portinhola curva do bar abre e quem entra? O próprio entoando "Back when the west was very young, there lived a man named Masterson...' 

O teatro quase caiu abaixo, todos hipnotizados pela figura carismática de Gene Barry vestido à la Bat Masterson com sua emblemática bengalinha (deve ser fálica). Enfrentou a todos bandidos e, logicamente, venceu.

O restante do show foi meio fraco, pois Gene Barry era cantor-ator e até cantava bem, mas o repertório não tinha nada a ver; ‘Moon river’, ‘True love’ e por aí afora. Todos querendo mais apresentações a la Bat Masterson e Gene exibindo suas qualidades vocais. Hoje entendo que faltou sensibilidade a quem bolou o show.

relato de Silmara: 


Assisti Gene Barry quando esteve no Brasil no Teatro Record. Foi um fiasco porque ele não sabia fazer nada. Pior foi Tony Curtis que também fez um show constrangido porque só sabia tocar flauta! Mas eram grandes atores e faziam sucesso dai a curiosidade de vê-los na TV aqui pertinho. E no fim quem deu um show mesmo foi Chocolate, que inventou um concurso de dança onde o juri era formado por ele e Tony Curtis.
2nd December 1961 - Gene Barry as Bat Materson in person musically guided by the experienced hands of Brazilian conductor Alfredo Pellegrini

Friday, 21 December 2018

1 9 5 8 - Bill Haley & his Comets / Johnny Ray

from 22nd to 27 April 1958 at Teatro Paramount on Rua Brigadeiro Luiz Antonio.
Bill Halley & his Comets from 22 to 27 April 1958.
Bill Halley (right red arrow) & His Comets - the rock'n'roll sensation arrive in São Paulo and are greeted by Paulinho Machado de Carvalho (left red arrow) who was instrumental in bringing big foreign acts to Brazil. In 1959, Paulinho signed Nat King Cole who turned out to be the most sucessfull of all foreign acts who ever visited the country.
Theatro Paramount on Rua Brigadeiro Luiz Antonio, in São Paulo, Brazil as when Bill Haley & His Comets were playing there. 
Buenos Aires' Metropolitan play-bill with Bill Haley in its cover.  

Bill Hayle's & His Comets' South American tour

by Señor Rudy Pompilli 

One fine morning in April 1958, Bill called the Comets into his lavishly furnished office and said, "Boys, South America is calling!" So off we went to our attics and dens, dusting off the old high school Spanish books and began practicing Habla Español's with the wives and Junior Comets. 

We did the American Bandstand show, April 16, journeyed to Wilmington, Delaware where we were given a gigantic send-off by our Fan Club president Shirley Lisowski, and 3,000 strong cheering us on. Next stop, Miami, where president Loren Shayne gave us an official club welcome - then to the airport, where after a careful inspection of the motors and fuselage by 'calm' Bill Williamson, we boarded the Super H Constellation - the huge Real Aerovias Brazilian luxury liner and off we went to Caracas, Venezuela - off again - then a glamorous feeling took place as we were "flying down to Rio." Upon our arrival in Rio, thousands of Comet fans screamed and chanted for hours - what a tremendous thrill!

Our first engagement took place in São Paulo, a city of four million, where we appeared at the Paramount Theater. What a hassle trying to enter for our first show! Bill's clothing were torn to bits and over 100 policemen had to lead the way into and out of the theater. Our lovely president, Liliana Bissi, presented the Comets with a beautiful bouquet of roses.
 
From São Paulo on to beautiful Rio de Janeiro, the garden spot of the world. The saying goes that people earn their money in their respective cities in South America, but all spend it in Rio, and it's no wonder. 200 miles of beach, the beautiful Copacabana, Sugar Loaf Mountain, the breath-taking statue of Christ the Redemptor overlooking Rio and more beauty than one can imagine. The crowds in Rio were "fantabulous." We played "standing room only" every night. Our Fan Club president, Jimenez, did the interpreting, which were badly in need of. After all the Spanish brushups, we found that only Portuguese is spoken in Brazil.

We did shows for TV, radio, night clubs and remote towns way out in the jungle. What a thrill, riding for hours and hours through the jungle, then coming upon a little village and all the population knew Bill and each one of the Comets by name! What a small world, indeed!

After Rio and two beautiful weeks, we flew to Buenos Aires, Argentina - a six-hour flight. And then, again, the Fan Club president, José Levy and thousands of Comet fans presented us with a very warm welcome. We found the Latins highly demonstrative, and man, they are warm hearted from the word 'warm.'

The two weeks in Buenos Aires were sensational and Johnny Grande went wild over the steaks. Well, not only Johnny, but all the Comets added a few pounds around the middle. The food was way out in 'orbit'.
 
The Argentine king of rock'n'roll, Eddie Pequenino, played "The Saints Go Marching Home,' as we boarded the plane for our journey home. Our South American fans really left a place in our hearts. There's an awful lot of coffee in Brazil - Mucho obrigado!


Article scanned and sent from Germany by scholar Klaus Kettner to Argentine historian Victor Tapias, who's been researching the origins of Argentine rock. Eddie Pequenino's band played 'When the saints go marching home' as farewell to the Comets while they boarded the airplane that took them back to the USA.

Even though there are a few mistakes like saying The Metropolitan Theatre was in São Paulo when it was in Buenos Aires - this is a great article about Hayle & His Comets' tour of South America. Written by saxophonist Rudy Pompilli, after the tour was over and they were back in the USA it is natural for the author to mix up some of the names, but overall it's an awsome piece of information about those pioneering times. Especially when narrated by one of the members of the band. Thanks to Klaus Kettner and Víctor Tapias for allowing its reproduction on this blog.

2nd November 1958 - On Sunday, Johnnie Ray had two recitals: one at 4:00 pm and an evening one at 9:00 pm. The opening show was more impressive than the foreign attraction himself: popular clowns Arrelia & Pimentinha would introduce hot acts like Betinho & his combo; Sylvio Mazzucca & his big band; multi-instrumentalist William Forneaud; witty stand-up comedian Pagano Sobrinho; sassy & sexy singer Dircinha Costa; happy-go-lucky Gasolina; Neide Salgado; blonde young-thing Cinderela; Ellen de Lima; saxophonist virtuoso Bolão & many others. Only Radio-TV Record could afford such a millionaire cast.

Sunday, 18 November 2018

THE PLATTERS 1957

The Platters sing at TV Tupi, Channel 6, in Rio de Janeiro in 1957
The Platters sang for 10 nights at Teatro Paramount in São Paulo from 17 September through to 26 September 1957
The Platters preceded by the revue 'Placer en Las Vegas' at the Opera in Buenos Aires in July 1957. 1. 'Welcome to Las Vegas' with the June Taylor Dancers featuring Patrice & Arlene Avril in 'Another opening, another show', 'Too hot for comfort', 'What did I do?' and 'There's no business like show business'; 2. 'American fantasy in the rhythm of tango' with the acrobatic Santos Brothers; 3. Marie Louise, the latest Broadway flame; 4. 'Dancing with my shadow' with the June Taylor dancers in 'Me and my shadow'; 5. 'Meditating an illusion' with Arlene Avril; 6. 'The Aristocracy of Dance' with Patricia & Capella; 7. Ilusionism act with magician Francis Brunn; 8. 'American Jubilee' the hightlight of the revue with June Taylor, Patricia & Capella, Jerry Bergen, Arlene Avril & Santos Brothers. 
Gran Teatro Opera on Calle Corrientes in Buenos Aires in July 1957.

Saturday, 22 July 2017

1963 - Duke Hazlett - TV Record's Big Swindle


31st March 1963 - an ad at daily 'O Estado de S.Paulo' boasted that finally HE - meaning Frank Sinatra - would finally visit Brazil and sing at Teatro Record.

Ever since TV Record started bringing big foreign acts like Louis Armstrong, Ella Fitzgerald and Nat King Cole everyone asked them WHEN they would sign Frank Sinatra who was by the early 1960s the highest paid attraction if one left Elvis Presley out of the game.

The last time Paulinho Machado de Carvalho visited New York City in search for nex attractions who would be willing to travel all the way down to South America in exchange for a fistful of dollars - he talked with Eddie Elkort, an agent who worked for General Artist Corporation who introduced him a singer who could imitate Frank Sinatra all the way.

Paulinho who was not a bad fellow but somewhat misguided thought he would play everyone in Brazil a joke. He would announce he'd signed a mysterious act but he would keep his name a secret. Advertisements like the one above showed someone very similar to Frank Sinatra. Paulinho would do an April's day prank on the Brazilian public. He set the date as the 31st of March so people would not suspect of foul play. The great mysterious act would start singing at exactly mid-night which would be technically 1st of April 1963.

Eddie Elkort appeared on the stage of TV Record at exactly 12:00 PM and everyone thought it was Frank Sinatra... but it was not! It was just a dupe... a joke... a swindle...

Paulo Machado thought it better after the prank was revealed... but then it was too late... too bad. Suckers!

31 Março ’63 - Duke Hazlett (imitador de Frank Sinatra) se apresenta à meia-noite na TV Record, como se fosse Frank Sinatra. Era uma fanfarronice da Record saudando o dia 1o de Abril – dia da Mentira. Quem imaginaria que exatamente um ano depois a algazarra seria p’ra valer - Golpe Militar de ’64, que enterrou o Brasil no atrazo, de que é vítima até hoje. Paulinho contratou Duke Hazlett através da General Artist Corporation of New York e do agente Eddie Elkort.


Friday, 16 June 2017

Lena Horne goes to Rio 1960

Lena Horne in 1960 with Dorival Caymmi in Rio; 17 years earlier, in 1943 with Fats Waller in Hollywood.
Trumpet player Booker Pittman, Lena Horne, Booker's wife Ophelia & guitarrist Bola Sete in Rio in May 1960. 

Lena Horne arrives at Galeão Airport in Rio de Janeiro on a Thursday, 19 May 1960, wearing an exclusive Maggy Rouff costume. Her plane had to stop at Ciudad Trujillo (former Santo Domingo) in the Domenican Republic for 7 hours due to a malfunction and Lena had the chance to visit the lovely Caribbean capital.

Lena gave an impromptu news conference summing up her recent career. She said she'd played 'Jamaica', a successful Broadway revue with Ricardo Montalban for 2 years (October 1957-April 1959); did stints at London's Savoy Hotel, New York's Waldorf Astoria and Miami Beach's Eden Roc Hotel; and her most recent albums for RCA Victor were 'Give the lady what she wants' and 'Porgy & Bess' with Harry Belafonte.

Lena talked about her marriage with musical director Lennie Hayton and decalared she was happy to be in Brazil. She mentioned she'd recently recorded 'You don't have to know the language' from the 1947 film 'Road to Rio' where the Andrew Sisters & Bing Crosby sing about being in Rio de Janeiro and not knowing the local language.

On Friday, 20 May 1960, Lena gave a press conference in which she said she fought against racism and race segregation in the U.S.A. Lena expatiated about something most Americans avoid like the plague. 

Miss Horne was asked about Chessman and the death penalty but recoil from answering. She was also asked about the relations between Ike, the US President and Kruschev the Russian PM but said she didn't understand enough of international politics. She'd rather talk about music.
'Ultima Hora', 20 May 1960.  

A linda cantora 'colored' norte-americana Lena Horne, famosa no mundo pela sua fidelidade ao jazz, desembarcou, ontem, quinta-feira, 19 Maio 1960, de um Super G da Varig, no Galeão, e foi logo apresentando seu marido, Lennie Hayton, conhecido chefe de orquestra, ao empresário Carlos Machado, Harry Stone e ao Oscar Ornstein. Viajaram no mesmo avião seu pianista Benny Arrow, baterista Frank Dunlop, contrabaixista Stuart Wheeler e o trompetista John Fresk. Aos reporteres. Lena declarou:

- Vim ao Brasil para uma rápida temporada de 7 dias. É a 1a vez que visito a America do Sul. Tenho muita vontade de conhecer o Brasil e Brasilia. Estreio no próximo dia 23 Maio 1960, no Golden Room do Copacabana Palace.

Trajando um turbante preto e 'manteau' branco, a famosa crooner respondeu as perguntas que lhe eram feitas:

- O modelo que estou usando é de Maggy Rouff e não costumo usar bikini. Tenho 2 filhos, um de 17 e outro de 19 anos que ficaram nos Estados Unidos por motivo de estudo. Estou casada há 3 anos com Lannie. 

A propósito da 'panne' no motor do avião em que viajava, Lena frisou: - Nunca pensei que conheceria Ciudad Trujillo - capital da Republica Dominicana, conhecida como Santo Domingo, que teve o nome do ditador Rafael Trujillo entre 1936 e 1961, quando foi assassinado - mas por causa da panne tive essa oportunidade. O avião em que Lena viajava sofreu um atraso de 7 horas. 

- Estive em cartaz na Broadway por 2 anos com a revista 'Jamaica', junto de Ricardo Montalban; temporada no Hotel Savoy de Londres; no Eden Roc Hotel de Miami Beach, Florida e no Empire Room do Waldorf Astoria de New York. Na televisão atuei no 'Perry Como Show' e no programa de Frank Sinatra

- Meus costureiros favoritos são Christian Dior e Balanciaga. Todos os anos vou à Riviera Francesa para o descanso de verão e canto de graça nos bailes de caridade da Princesa Grace de Mônaco.

Meus ultimos lançamentos pela RCA Victor são 'Joias musicais de Lena Horne para você' ('Give the lady what she wants') e 'Porgy and Bess' com Harry Belafonte.

Recentemente gravei 'You don't have to know the language', que Jimmy Van Heusen & Johnny Burke compuseram para as Andrew Sisters & Bing Crosby em 'Road to Rio', que fala do Brasil, Pão de Açucar e Copacabana.

Tenho predileção pela musica popular, mas me deleito em casa com as obras de Ravel, Debussy e Sibelius.

'Ultima Hora', 21st May 1960.  

- Luto contra a segregação racial em meu país. Não sei se porque sou preta ou simplesmente porque sou humana. 

Lena Horne, que na tarde de ontem, sexta-feira, 20 Maio 1960, palestrou com a Imprensa por volta de uma hora. 

Lena disse que durante toda a quinta-feira tentou ouvir um 'samba brasileiro'. - 'Liguei o radio e qual não foi meu o meu espanto. Só ouvia musica americana'.

Lena, perguntou, então por que isso. Ninguém respondeu

Frisou em seguida que gosta imensamente de nossa música. Um cantor brasileiro que lhe chamou a atenção, João Gilberto, com toda sua 'bossa nova'. Disse que pretende aprender o 'Bim bom' dele.

Na música, o maior compositor é Cole Porter. Maior cantora: Ella Fitzgerald. Em cinema suas preferências vão para o cantor-ator Yves Montand, Ingrid Bergman e Audrey Hepburn. Não falou muito sobre política partidária, mas disse que é democrata 100%. Votará num democrata nas eleições presidenciais de Novembro 1960. 

Perguntaram-lhe também sobre o caso Chessman e o relacionamento Ike-Krushev. Com um sorriso nos lábios, Lena disse que entendia muito pouco de alta política internacional. 'O que eu gosto mesmo, concluiu, é de cantar.' 

'Ultima Hora', 23rd May 1960

On Friday night, 20 May 1960, the same day Lena Horne held a press conference at the Copacabana Palace to talk to the Brazilian press in the afternoon - 'A noite do amor, do sorriso e da flor', a mega Bossa Nova extravaganza took place at the National School of Architecture in which João Gilberto was anointed the King of Brazilian cool.  

'Ultima Hora' 25 May 1960.  

23 May 1960 - Monday - Lena, the talk of town, premieres at Copacabana Palace's Golden Room with a sensational show where she sings 'Bim bom' she had learned just the previous day. She dances to the rhythm of a Brazilian tambourine played by Charles. 'Ultima Hora' attests at the front page that 'Lena Horne endorses Bossa Nova'. João Gilberto wearing a tuxedo and wife Astrud with a night-gown are received by Lena & husband Leonard Hayton at her dressing room for a photo opportunity. 

'Ultima Hora', 2nd June 1960; Norma Benguel, Lena Horne & Dorival Caymmi.
'Ultima Hora', Thursday, 2nd June 1960 - Antonio Maria's column. 
At Carlos Machado's home in Rio de Janeiro. C.Machado (1908-92); from left to right: Paulo Gilvan (1928-2010), Joãozinho aka João Manoel de Araújo Costa Netto (1930-2005), Edson Reis de França aka Edinho (1930-1965), Dorival Caymmi (1914-2008), Bibi Ferreira (1922-2019), Ary Barroso (1903-1964), Marlene aka Victoria Bonaiutti (1922-2014), Norma Bengell (1935-2013), Antonio Maria (1921-1964), Lena Horne (1917-2010), Lennie Hayton (1908-1971). 

Jornal de Antonio Maria Lena Horne e os brasileiros

Ponto de reunião: casa de Carlos Machado, na Avenida Nossa Senhora de Copacabana, décimo andar. Entre os presentes Ary Barroso era o mais velho e os mais moços Dorivalzinho e Nana Caymmi.

A festa começou com o Trio Irakitan apresentando uma canção de cada compositor presente. Durante a execução do número o compositor do número sentava-se ao pé de Lena Horne. Um ritual, mas mesmo assim, agradável.

Caymmi chegou atrasado, como tem feito desde 1938, ano que mudou para o Rio. Mas Lena o amou de saída. Caymmi sentou-se, pegou o violão, cantou ‘Eu não tenho onde morar’. Lena entende quase todas as palavras das canções brasileiras. Uma ou outra que falta o Oscar Ornstein traduz.

As bebidas serviam-se profusamente. Variedade e quantidade. Garçons e maitres. Uma deliciosa batida de maracujá. É a bebida predileta de Lennie Hayton, marido de Lena. Lena bebe gin.

- Você já conhece Hayton? Pergunta-me um repórter.

- Claro que sim. Há muitos anos.

Leonard Hayton é um grande músico dos Estados Unidos. Foi diretor musical da MGM e fez gravações sensacionais. Tem cabelos brancos e usa uma barbicha muito digna. É russo de nascimento.  Abandonou todo seu êxito, quando estava no clímax, para seguir a vida de Lena. Fez bem. Qualquer um, em seu lugar, faria o mesmo. Basta conhecer Lena, essa mulher pública e intimamente admirável, para dizer que Hayton não tinha outra coisa a fazer. Hoje, escreve os arranjos e dirige a orquestra de Lena.

Ary Barroso foi ao piano. Tocou algumas de suas canções. De-repente, um samba. Um samba novo para Nana Caymmi. A ideia, virando-se para Dorival: - Você faz a letra.

Dorival aceita. Há de ser muito bonita uma música de Ary Barroso e Dorival Caymmi.

N’outra sala Nana Caymmi canta uma canção. Que bonita sua voz. Tem muita coisa daquela voz bonita do pai. Lena senta-se aos seus pés, embevecida. Beija-a, depois. Dorival emociona-se.

Vamos para um canto, eu e Caymmi, velhos amigos da Bahia, Recife e Rio. Recordamos um ano, há muitos anos:  1942. Lena Horne era para nós, naquela época, como Brigitte Bardot é para a juventude hoje. A bela mulher sonhada. Pergunta-me Caymmi:

- Se naquele tempo a gente pudesse adivinhar que, hoje, beijaria Lena Horne!

Ninguém iria acreditar em nossa adivinhação. Hoje, beijamos Lena e Lena nos beija, com um amor muito acima de todos os amores. Nós a amamos e ela nos ama... tudo isto sem uma palavra de inglês.

Roberto Menescal, violinista jovem e raro, aprende uns acordes com Hayton. Mostra-lhe Hayton, o lugar onde por os dedos. Menescal é um jovem que sabe aprender. Aprender sempre, cada vez mais. Segue as indicações de Hayton. Hayton o leva para o piano. Mostra-lhe os acordes de outra canção. Sylvinha Telles canta, com sua afinação inata. Hayton mostra-nos toda sua competência.

Aloysio Oliveira observa: - 'Ele faz os acordes exatos. Nada além do belo e necessário'.

Ao fim da noite. Três canções de Lena. Lena sem formalidade, olhando-nos bem nos olhos, às vezes, a um palmo de nós. Todos, em sua volta e em volta de Hayton. Sem ritual. Todos felizes em vê-la e ouvi-la. Menescal, Luiz Carlos Vinhas (jovem pianista, que vai longe), Norma Benguel, Sylvia Telles, todos...

A noite terminou em um passeio de automóvel, à beira-mar. No carro imenso do cronista: Lena, Hayton, Caymmi, Dorivalzinho, Nana, Fernando Ferreira... Havia lugar ainda para um ‘team’ de basketball... o carro era como a noite... muito grande.

Uma pena isto de Lena ir-se embora. Mas, ela diz que volta ao Brasil. Que Deus a traga, um dia... Ou que nos leve, um dia... É uma pessoa para se rever, de vez em quando.

N.B.: 'Ultima Hora' columnist Antonio Maria claimed he knew Lannie Hayton a lot, but that doesn't seem to be true. Leonard Hayton was actually born in New York City on 14 February 1908 - from Jewish parents that may have migrated from Russia - but not exactly as Mr. Antonio Maria said. 
Hena Horne on the cover of 'Manchete', Brazil's 'Life' counterpart. 
RCA released 'Give the lady what she wants' as 'Joias Musicais de Lena Horne para você' for the Brazilian market.

1958 'Jamaica' original-cast album; Miss New Jersey & Miss Illinois 1960 at the Eden Roc, where Lena Horne reigned supreme!

Lena em autêntico ‘one-woman-show’ cantou, dançou, transpirou e arrebatou

‘Diferente’ é a palavra que melhor define Lena Horne. Canta diferente, apresenta-se diferente, é diferente em tudo. A platéia super-lotada do Golden Room do Copacabana Palace assistiu um show diferente, inclusive daquilo que esperava ver. Sim, porque a Lena Horne conhecida do cinema não é a que se vê no palco. Bem disse ela na sua entrevista que precisa do contato com o publico para se desenvolver completamente. De um começo meio tímido, talvez um tanto frio, passou a arrebatadora tão logo identificou-se com a assistência.

Além do mais, apesar de todo seu passado artístico, Lena estava emocionada ao entrar em cena. No seu vestido azul-chumbo, modelo exclusivo de rara elegância – diria que a cantora estava pálida. Ou foram as luzes rosas, azuis, brancas que a fizeram ficar com rosto que nem moreno era.

Rapidamente, porém, ela estava ganhando cor. E ânimo também. Quando entrou no samba 'Bim bom', de João Gilberto, cantando e dançando, a audiência já estava ganha. Era dela, inteiramente, sem ninguém ficar de fora. Lena estava à vontade para fazer o que quisesse; estava consagrada. Com lenço no pescoço, transpirando por todos os poros cantava com muita voz e muita graça, e com movimentação espetacular. Era a música, era o texto que dizia, era o ritmo e a melodia. Autêntico ‘one-woman-show’.

You don’t have to know the language’ (Jimmy Van Heusen-Johnny Burke), musicas de Cole Porter, de Gershwin, de contemporâneos, arrancaram aplausos antecipados, nos primeiros acordes. E ‘Stormy wheather’ suspiros, seguidos pelo silencio de prender a respiração. Para irromper num aplauso que só os grandes do Golden Room tiveram a ventura de ouvir.

A orquestra, ensaiada e regida pelo marido Lennie Hayson, um espetáculo a parte. Ora discreta, ora dominadora, sempre se encaixando magnificamente nas canções de Lena ou vice-versa. E sem a cacete apresentação individual dos músicos. Que se marcam ao invés, com seus instrumentos no piano Benny Arrow, no trompete John Fresk, na bateria Frank Dunlop e o fabuloso Stuart Whereley no contrabaixo.

Verdadeira noite de gala, com publico dos mais elegantes para um grande espetáculo. Repertório ao agrado de todos, mas que deixou Lena visivelmente exausta. Que se prepare pois o bis vai sair insistentemente. J.L. 'Correio da Manhã',  25 May 1960.

Lena Mary Calhoun Horne was born on 30 June 1917, in Bedford-Stuyvesant, Brooklyn, New York. 

Saturday, 6 May 2017